هویت و رسانه های اجتماعی
رسانههای اجتماعی و هویت خانوادگی
خانواده به عنوان یک خرده نظام اجتماعی مهم، پایه و بنیان اصلی جامعه است که مسئولیت حفظ سنتها و هنجارها و ارزشهای اجتماعی را بر عهده دارد این نهاد پایه، بستر بروز عواطف انسانی پرورش فردی و اجتماعی را نیز فراهم میسازد.
خانواده در واقع دروازه ورود افراد به مجامع بزرگتر و فرایند اجتماعی شدن است و همچنین شکلگیری هویت هر فرد نیز در خانواده به وقوع می پیوندد. هویت به مجموعه ویژگیها و خصوصیاتی اشاره دارد که فرد را از دیگران عنوان شخص منحصر به فرد مجزا میسازد و دربردارنده هر آن چیزی است که فرد خود را با آن میشناسد و یا اصطلاحا خود را با آن توصیف میکند.
هویت افراد به طور کلی تحت تاثیر خانواده و نزدیکان است و این مسئله میتواند در اثر عنصر ارتباطات دچار تغییر و دگرگونی گردد یکی از عوامل که ارتباط امروز را تسهیل کرده است استفاده از فضای مجازی است.
ورود وسایل ارتباطی جدید در قالب شبکههای مجازی به طور گسترده توانسته به فراوانی و کیفیت تعاملات افراد در درون خانواده و همینطور برقراری تعامل با گروهها و اجتماعات بیرون از خانواده تاثیرگذار باشد. رسانههای اجتماعی کاربران خود را قادر میسازند تا علاوه بر علایق خود افکار و نگرشهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و همچنین از افکار و نگرش دیگران تاثیر بپذیرند. این مسئله میتواند هویت فردی و خانوادگی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد.
یکی دیگر از اصلیترین نگرانیها در مورد استفاده از فضای مجازی به ویژه شبکههای اجتماعی تجربه انزوای اجتماعی به این مفهوم که فرد هرچه بیشتر وقت خود را در ارتباط آنلاین بگذراند طبیعتاً زمان کمتری را برای تعامل با دیگران و دنیای فیزیکی خواهد داشت.
یافتههای پژوهشی نشان داده است که میزان استفاده از فضای مجازی بر ارزشهای خانواده تاثیر گذار است. نتایج اذعان دارد که ارزشهای خانوادگی در میان افرادی که از فضای مجازی استفاده میکنند با افرادی که از این فضا استفاده نمیکنند متفاوت است و به طبع یکی از اصلیترین اتفاقات در چنین شرایط تغییر سبک زندگی، شکستن باورها و ارزشها و ایجاد تغییرات هویتی به ویژه در زنان و دختران است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.




دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)